Sunday 10 April 2011

Ajar anak menulis IBUBAPA vs GURU

Siapa yang ada peranan yg lebih penting dalam melatih anak menulis...??. IBUBAPA ataupun GURU?.. kita tahu, bila kita hantar nak kita ke sekolah.. maksudnya kita dah amanahkan GURU yang kita BAYAR (melalui school fees diorang) untuk ajar anak kita sampai pandai... ade jugak mak ayah yang kata "saya dah bayar yuran bulan2... so saya nak anak saya pandai.... ".. ajaib bukan... mungkin teacher2 yang mengajar kat sekolah tu ade magik kot.... klu difikirkan... klu x de usaha... mana nak ade kemajuan ye dak??

kita fikir lagi renungkanlah... anak kita.. tolak tambah... ade lebih kurang 2 jam je yang btl2 tumpu untuk mereka belajar di sekolah... (waktu sesi sekolah biasa)... tak campur diorang main... waktu rehat@ etc... sempat ke mereka dapat semua skills n knowledge kat sekolah?... ermmmmm...

setuju tak dengan saya.. bila saya katakan.. Pemelajaran di sekolah TIDAK diperoleh seratus peratus... tak semua yang diajar disekolah dapat diserap oleh anak2 kita... Mereka hanya insan biasa... insan yang masih belajar .(itu le pon tujuan kita hantar mereka ke sekolah kan?)... ermm

Apa yang saya nak tekankan disini ialah... kite as a parents... jgn la bergantung segalanya pada orang... teacher hanya mmbantu .. memudahkan lagi kerja kita... guru da mengajar di sekolah... tak salah kiranya kita bantu anak kita untuk tajamkan lagi skills diorang... terutamanya dalam manulis... bukan senang nak ajar anak kita menulis dengan betul sebenarnya... klu tak banyak latihan... susah anak nak mahir... sebab tu la adenyer homework yang teacher bagi untuk dibuat kat rumah... supaya proses pemelajaran itu terus berlaku dirumah... 


so... parents2 semua... rajin2kanlah diri anda melayan anak anda buat homework di rumah ya... 




have fun!

No comments:

Post a Comment